Thursday, May 8, 2008

Doelief

Kun je iets over jezelf vertellen?

Ik ben Belinda Boerman, 37 jaar. Ik woon samen met Evert-Willem den Ouden en we de ouders van Daisy. (bijna 5 maanden). Ik woon in Alkmaar en heb daar ook gestudeerd, eerst Technische Bedrijfskunde en daarna de Pabo. Sinds een paar jaar ben ik vooral bezig met het runnen van Atelier Leuke Kunst, dat we samen vormen en het Doe Lief initiatief.

We zijn na de dood van Theo van Gogh in november 2004 gestart met het Doe lief initiatief omdat we nogal somber werden van al het negatieve nieuws en de toenemende onverdraagzaamheid in die periode. We probeerden op deze manier een positieve bijdrage te leveren aan de discussie op straat. Wij denken namelijk dat veel problemen verdwijnen als mensen lief tegen elkaar doen! Daarom verspreiden we posters met de boodschap "Doe Lief". Het is de bedoeling dat mensen die voor hun raam ophangen. We hebben er inmiddels ruim 1500 verspreid in heel Nederland, de eerste 1000 waren met de hand geschilderd. De posters zijn gratis en kunnen worden aangevraagd via onze website www.doelief.nl.

Hoeveel tijd besteed je er per week aan?

Schilderen is onze (uit de hand gelopen) hobby, dat is wat we het liefste doen als we tijd hebben, in het weekend, op vrijdagavond… Er gaat dus heel veel tijd in zitten. Toen we net begonnen met het initiatief waren we 2 tot 3 avonden per week bezig met posters schilderen, inkleuren en versturen. Daarnaast maakten we nog schilderijen.

Toen bleek dat er zoveel vraag was naar onze posters hebben we overwogen de posters te laten drukken, maar daar hadden we geen geld voor, dus zijn we doorgegaan met schilderen. Toen ik in verwachting was heb ik door bekkeninstabiliteit rust moeten nemen, en pas toen zijn we de posters gaan drukken om het project door te kunnen laten gaan. Gelukkig vonden we iemand die de eerste serie gedrukte posters voor ons wilde betalen in ruil voor een kunstwerkje.

Ik ging met zwangerschapsverlof en heb tot januari helemaal niet geschilderd. Nu ben ik langzaam weer begonnen, een dag in de week werk ik de website bij, verstuur posters en beantwoord brieven, en maak ik weer tekeningen! Tussendoor doe ik ook kleine dingen… eigenlijk ben ik altijd wel bezig met nieuwe dingen verzinnen of klusjes doen.

Jullie hebben 1000 posters met de hand geschilderd: hoe lang zijn jullie daarmee bezig geweest? Hoe combineer je dit met betaald werk/ gezin?

We zijn met die 1000 posters bezig geweest van november 2004 tot half augustus 2006, dus bijna twee jaar lang, minstens één avond in de week maar vaak meer. Mijn vriend, Evert-Willem heeft een fulltime baan, dus daarom schilderen we meestal ’s avonds.

Het is heel leuk om samen te werken, we krijgen altijd ideeën van elkaar. Toen waren we nog geen ouders, dus die tijd hadden we wel. Nu is dat anders… Op dit moment werk ik als hij zijn pappadag heeft en hij schildert meestal in het weekend.
De andere dagen ben ik eigenlijk wel de hele dag met Daisy bezig. Ze slaapt meestal heel kort, dan is het meestal niet de moeite om met schilderen te beginnen. Maar ach… het is heel gezellig met haar en als ze iets groter is mag ze me helpen ☺.

Hoe verzin je de afbeeldingen?

Tja… dat gebeurt gewoon. We werken heel vaak samen, zoals ik al zei. En dan tekent de een iets, de ander reageert erop en voor we het weten hebben we een nieuw beestje getekend. We zijn begonnen met beren en panda’s, tekenden daarna onze kat, toen werden het konijnen, ik bedacht een beschermengeltje en die wilde ook wel eens prinses zijn, dus tekende ik een prinses. Zo komt van het een het ander. Het is makkelijk zelf verzonnen dieren te tekenen, die hoeven nergens op te lijken en kunnen dus niet mislukken

In 2005 schilderden we op het 5 mei festival in Alkmaar en toen mochten kinderen zelf een poster kiezen: zij zeiden welk dier we moesten schilderen in welke kleuren. Toen is ons repertoire behoorlijk uitgebreid. Voor die tijd had ik er zelf niet aan gedacht om spinnen te tekenen of dolfijnen.

Hoe komt het dat jullie initiatief over het hele land is verspreid? Was dat ook jullie plan?

We hadden nooit durven dromen dat het project zoveel bekendheid zou krijgen! We hoopten wel dat het mensen zou inspireren en dat onze posters ook buiten Alkmaar zouden komen te hangen. Uiteindelijk is dat stapje voor stapje gegaan.
Mensen stuurden een poster op naar familie of ze waren hier op bezoek en wilden ook wel zo’n poster hebben. Daarom staat onze website genoemd op de posters, zodat iedereen kan zien waar je een eigen poster kunt aanvragen.

Wat vind je zo leuk aan het Doelief-project?

We worden heel blij van schilderen, dat is het belangrijkste. Bovendien geeft het me het gevoel dat ik iets doe om de wereld mooier te maken. Ik hou er niet van om te zeggen “daar zouden ze iets aan moeten doen”, ik wil graag zelf doen wat ik kan en dat doe ik hiermee. Ik ben geen politicus, ik heb geen invloed in die zin, maar ik heb mijn penseel en mijn idealen.

Door dit project ben ik allerlei mensen tegengekomen die er hetzelfde over denken, die ons uitnodigen voor festivals, die workshops organiseren. En er zijn heel veel lieve mensen die leuke brieven sturen om posters aan te vragen. Dan weet ik dat we niet de enige zijn die de wereld mooier willen maken en dat geeft ook een heel goed gevoel. Het moment dat de postbode komt is hier altijd heel erg leuk want dan komen er weer lieve brieven. Mijn eigen wereld is dus heel veel mooier geworden…

Hoe kunnen anderen helpen?

Je kunt heel veel doen… Kleine dingen doen voor andere mensen, het Doe Lief initiatief in de praktijk brengen. De deur openhouden bij winkels, iemand voor laten gaan bij de kassa, iemand voorrang geven met de auto, mensen helpen met oversteken, de hond uitlaten voor de buren, op bezoek gaan bij je oma, noem maar op!

Je kunt via onze site posters downloaden en aanvragen, zodat we nog meer mensen bereiken. Of je kunt zelf posters maken en die ophangen. Wat je ook doet: stuur ons een foto en die zetten we op de site. Veel leerkrachten gebruiken het initiatief als lesidee, op onze site staan ook wat voorbeelden van lessen die zijn gegeven op de basisschool.

We hadden toen we begonnen geen idee hoeveel posters er aangevraagd zouden worden, we zijn gewoon maar gaan schilderen. In het begin bekostigden we alles zelf, papier, verf, enveloppen, postzegels… Dat liep nogal op, dus zijn we een bijdrage in de verzendkosten gaan vragen. De posters zijn nog steeds gratis. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken, het doel is dat de posters bij zoveel mogelijk mensen komen te hangen. Geld mag daarvoor geen belemmering zijn. Als mensen ons willen steunen dan kunnen ze een schilderij van ons kopen.

Al het geld dat we daarmee verdienen gaat naar Stichting Leuke Kunst en daarmee bekostigen we het Doe Lief initiatief.

Kijk je met andere ogen naar het project nu je kinderen hebt?

Ja! Ik vind het nog belangrijker dat we ook lief doen voor de wereld, voor het milieu. Daar zijn we de laatste tijd erg veel mee bezig. Waarschijnlijk gaan we daarvoor op de site ook een speciale ‘Doe Lief voor het milieu’ afdeling maken met tips wat je kunt doen. Als onze dochter groot is wil ik dat zij ook kan genieten van deze mooie aarde.

In de praktijk merk ik er ook meer van, dat mensen je helpen door de deur open te houden als je met de kinderwagen loopt of bij het instappen van de bus, of dat auto’s voor je stoppen bij het zebrapad. Vooral dat laatste vind ik nu erg belangrijk! Ik bedank ook daarom altijd iedereen die me helpt.

Wat houdt een posterworkshop in?

Posterworkshops geven we vooral op basisscholen. We gaan dan met de klas Doe Lief posters maken. Een workshop duurt ongeveer anderhalf tot twee uur. Ik hou altijd eerst een praatje: wie zijn we en wat doen we en waarom doen we dat. Dat duurt ongeveer een kwartier.

Daarna ga ik met de klas aan de slag. We schilderen eerst een half uur posters in zwart/wit, dan hebben ze een kwartiertje pauze (dan kunnen de kids even rennen en de verf even drogen) en daarna kunnen we een half uur inkleuren. De leerlingen maken meer dan een poster, dat is handig want dan kunnen ze die uitdelen aan vriendjes, opa en oma enzovoort.

Hoe zie je het project vanuit het moederschap?

Dit project geeft me veel positieve kracht. Dat zou ik mijn dochter ook mee willen geven. Het heeft me laten inzien dat het werkt om zaken positief te benaderen. Je geeft je eigen wereld er een stuk meer kleur mee.

Wat kunnen moeders doen?

Je kunt laten zien dat het leuk is om mensen blij te maken want daar word je zelf ook blij van. Geluk zit in kleine dingen. Dat kun je in de praktijk brengen. Help elkaar, heb iets voor een ander over. Natuurlijk kun je de posters van onze website downloaden of bij ons bestellen. Voor thuis of op het werk of op de school van je kinderen.

Meer informatie en heel veel foto’s vind je op www.doelief.nl en www.leukekunst.nl

Archief

Search This Blog

Lid van de Mamablogs