Wednesday, November 13, 2013

Krijg de kleertjes

'Kríjg toch allemaal de kleren,' zong Ciske de Rat in een mengeling van verdriet en verwijt. Maar wat als iemand je létterlijk de kleren zou geven. Dat kan met krijgdekleertjes.nl!

Zoals menig ouder constateerde Cerian van Gestel (39) dat haar vier- en zevenjarige zoontjes snel uit hun kleren groeiden. Soms nog voordat die kleren versleten of kapot waren. Waarom dan niet een ander plezier doen met die kleertjes!

Hoewel Cerian van huis uit biologe is, werkt ze in het dagelijks leven bij GroenLinks, en heeft altijd bij organisaties gewerkt als projectleider. Die ervaring zet ze nu in om krijgdekleertjes.nl op de kaart te zetten. Wij vroegen Cerian de hemd van het lijf over haar initiatief.

Hoe kwam je op het idee van Krijg de Kleertjes?

Het idee voor Krijg de Kleertjes ontstond vanuit mijn persoonlijke ervaringen. Met twee kleine kids is het altijd een zooi in huis. En soms stokt de aan- of afvoer van spullen. Mijn kasten puilen momenteel bijvoorbeeld uit met de kleren die ik kreeg van twee oudere neefjes, en die mijn zoontjes pas over meerdere jaren aan kunnen. Natuurlijk geven we veel weg, maar soms is het echt speuren naar iemand die net nodig heeft wat jij te bieden hebt. Dat inspireerde me om research te doen wat er op dit gebied voor handen was. Ik kwam een gave Duitse site tegen:KidsKarton. Op deze site bieden ouders hun spullen, aan en kunnen ze van anderen iets uitkiezen wat voor hen nieuw is. Iets dergelijks was er in Nederland tot mijn verbazing nog niet. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en bedacht dat ik het initiatief zou nemen.

Kun je daarbij je professionele kennis gebruiken?

Ja, vooral wat betreft de communicatiekant. Ik heb echt toegeleefd naar de crowdfunding* campagne. Ik heb van het opzetten van krijgdekleertjes.nl geleerd dat mijn betaalde werk me echt ligt. Maar ik wist ook heel veel niet. Tot nu toe had ik altijd een organisatie achter me met kennis, geld en steun. Voor krijgdekleertjes.nl moest ik alles zelf uitzoeken en regelen, bijvoorbeeld over zaken als BTW en andere belastingen. Ik heb leren werken met nieuwe computerprogramma's, en me verdiept in de vraag hoe je een functioneel ontwerp voor een website maakt.

Hoeveel tijd zit er tussen het eerste idee en de website?

Het idee ontstond na de zomer van 2011. In oktober ben ik er echt aan gaan werken om te kijken hoe het opgezet kon worden. Ik heb heel veel advies gevraagd aan vrienden en bekenden, en een enquete uitgevoerd in mijn woonplaats om belangstelling en reacties te peilen. Het werd me snel duidelijk dat de vorm van een stichting het best zou passen. De ruilsite heeft namelijk geen winstoogmerk. Dat werd stichting ProRuil. Begin dit jaar zijn Annelinde, Annuziata en Tessie aangehaakt. Advies en hulptroepen Vooral voor de opzet van de website heb ik veel advies gevraagd. Ik denk dat ik wel met tien bouwers heb gesproken, en daarnaast met experts in mijn omgeving. Maar ook op andere manieren hebben mensen geholpen. Een moeder van school bekeek bijvoorbeeld een aanvraag voor financiering, en een vriend van Annunziata heeft het crowdfundingfilmpje gemaakt.

Wat motiveert je om zo'n project op te zetten?

In eerste instantie idealisme: het zou toch fantastisch als meer mensen spullen een tweede leven gaan geven, en als ze daarvoor krijgdekleertjes.nl kunnen gebruiken. Maar de laatste weken heb ik me vaak afgevraagd waar ik aan begonnen ben. Op dit moment ga ik door op pure koppigheid :-) Het zal potverdorie lukken!

Hoe pakte je het aan? Tijdschema, planning?

Ik heb eerst goed rondgekeken. Wat bestaat er al? Hoe werkt het? Wat vind ik er goed aan en wat minder? Ik voerde een enquete uit onder ouders om te horen hoe ze tegenover het idee staan, en legde vrienden en bekenden mijn idee voor. Op basis hiervan maakte ik een planning. Maar die heb ik bij lange na niet gehaald. Alleen al het bepalen hoe de site gebouwd kon worden, kostte vier keer zoveel tijd als ik had berekend. En toen de andere drie aanhaakten is het idee ook nog wat aangepast. Het is kortom, niet in een rechte lijn gegaan.

Heb je deze website zelf gemaakt? De teksten zijn van mij, het ontwerp is van Lian van Meulenbroek, een ontwerpster die ik al kende, en een heel schappelijk starterstarief kon rekenen. De techniek is gemaakt door de mensen die straks ook de techniek voor het ruilen gaan inbouwen. De website is modulair opgebouwd dus straks makkelijk uit te breiden. De site is gemaakt in Drupal, een open source CMS. In eerste instantie wilde ik de site zelf maken, maar werkelijk iedereen die ik vroeg hoe een website met ruilfunctie gemaakt kon worden, zei dat zoiets maatwerk is. Een standaard winkelmodule uit een webwinkel, is hiervoor niet geschikt.

Hoeveel tijd besteed je aan Krijg de Kleertjes

 Tot nu toe een dag in de week, plus iedere avond een paar uur. Door de geplande verkiezingen moet ik meer dagen gaan werken, en worden vrije dagen ingetrokken. Het wordt spannend of het allemaal te combineren is. Maar gelukkig ben ik niet de enige die aan de kar van het project trekt. Ook de drie anderen zetten zich in.

Hoe kwam je op het idee van crowdfunding?

Vooral omdat ik in mijn omgeving in het begin veel enthousiaste, maar ook veel sceptische reacties kreeg. Crowdfunding is niet alleen een manier om geld binnen te halen, het is ook een manier om te kijken of een idee levensvatbaar is. Mensen kunnen namelijk wel zeggen dat ze een bepaalde site zullen gaan gebruiken, maar als ze er voor betalen weet je het pas zeker. Daarnaast hebben we die 6.000 euro nodig om de ruilmodule te maken. Kortom een 'win-win' situatie. Als het lukt hebben we geld, én weten we dat er zeker mensen zijn die het gaan gebruiken.

Kunnen mensen in de toekomst ook doneren met PayPal?

Het doneren deze 50 dagen van crowdfunding doen we even heel simpel: gewoon zelf overmaken. Alle systemen om geld over te maken kosten namelijk ook weer flink wat geld. Wanneer de website 'echt' online is zullen er ook andere manieren zijn om geld over te maken.

Hoe geef je bekendheid aan KdK, wat aan marketing?

Dit is geen groot nieuws voor landelijke media, dus daar zul je ons niet terugzien. We moeten het hebben van online aandacht en de sociale media. Het belangrijkste is dat mensen die het leuk vinden het idee doorgeven aan hun vrienden. Daarvoor hebben we een aantal 'tools'. Zoals 'mail een vriend', 'like ons op facebook' etc.

Hoe zijn de reacties op KdK?

Heel positief. Van mensen die vinden dat het een HEMA uitstraling heeft, tot mensen die niet snappen dat het niet allang bestaat. Ik denk dat vooral mijn gezin wat aarzelingen heeft. Die zien me deze weken alleen nog in de studeerkamer. Gelukkig weten we allemaal dat niet zo druk zal blijven.

Hoe komen mensen aan het juiste formaat doos? We willen het zo makkelijk mogelijk houden. We geven een grove richtlijn voor de maat doos die mensen moeten gebruiken, maar geen strikte eisen. Als je geen doos in huis hebt, dan kun je die straks ook bij ons bestellen. Hopelijk rouleren er straks zoveel dozen dat je niet naar een doos hoeft te zoeken, maar gewoon de doos kunt gebruiken die je zelf binnenkreeg.

Moeten de kleertjes die mensen ruilen op de foto worden gezet? De kleertjes (en speelgoed!) mogen op de foto. Het hoeft niet, maar een foto zorgt er wel voor dat de spullen sneller door iemand gekozen worden. Een foto geeft mensen toch een beter idee wat ze aanvragen,

Wat is je einddoel?

Wie weet? Het zou al heel gaaf zijn als dit opzetten lukt. Ik hoop dat krijgdekleertjes.com het weggeven en opnieuw gebruiken van spullen een boost kan geven. De stichting die we hebben opgericht heeft een ruim doel: het faciliteren van de ruil van spullen. Dus wie weet hoe we het nog kunnen verbreden of wat we verder kunnen oppakken.

Bekijk dit filmpje van Cerian, Annelinde, Tessie en Annunziata

In onderstaand filmpje leggen Cerian, Anneline, Tessie en Annuziata kort en krachtig uit waar het bij krijgdekleertjes.nl allemaal om draait. Meer 

Surf naar krijgdekleertjes.nl

  * Crowdfunding = Crowdfunding is een verzamelbegrip voor allerlei initiatieven waarbij de input van velen kan leiden tot het behalen van een doel door één partij. (Bron: Crowdfunding.nl)

Archief

Search This Blog

Lid van de Mamablogs