Thursday, November 20, 2008

Kinderen en Geloof

Silvie Bergervoet (43) is getrouwd en heeft samen met haar man drie kinderen: één meisje van 14 en twee jongens van 13 en 11 jaar. Wij interviewden Silvie naar aanleiding van haar vrijwilligerswerk: acht jaar geleden begon Silvie de website Kindengeloof.

Wie is Silvie?

Na de huishoudschool, ging Silvie (43) naar de middelbare landbouwschool en leerde daar het boerenvak. Later volgde ze ook nog een opleiding tot hovenier. Beide opleidingen kwamen goed van pas: Silvie werkte achtereenvolgens op twee varkensboerderijen, als medewerkster in de plantsoendienst bij de gemeente Zutphen en twee jaar als beheerder op een kinderboerderij. Toen haar oudste zoon werd geboren stopte ze met buitenshuis werken onder het motto: 'Gezin gaat voor werk.'

Nu werkt Silvie één dag per week op kantoor en daarnaast werkt ze thuis als ontwerpster van websites. Ze heeft o.a. een website gemaakt voor school en diverse verenigingen.

Silvie's vrijwilligerswerk

Silvie: 'Ik vind dat mensen steeds egoïstischer worden. Ik heb het er vaak over hoe mensen bezig zijn met geld verdienen, hun eigen huis zo mooi mogelijk maken, luxe, enz enz. Mensen leven steeds meer op zichzelf.

Ik wil mijn vrije tijd ook besteden aan dingen die geen geld opleveren. Ik wil iets doen voor de samenleving. Met Kindengeloof gebruik ik moderne middelen om God uit te dragen, en mensen aan het denken te zetten.

Ik besteed zo'n vier a vijf uur per week aan mijn website Kindengeloof. Het werk dat ik daarvoor doe bestaat uit het ontwerpen en onderhouden van de website, thema's bedenken en het beantwoorden van mail.

Verder organiseer ik 2x per jaar een gezinsviering bij ons in de kerk en maak ik elke maand een kinderpagina voor het kerkeblad.

Over Kindengeloof

Kindengeloof is ontstaan omdat ik kindernevendiensten verzorgde in onze kerk. Ik zocht toen informatie over kinderen en geloof, maar daar was toen weinig over te vinden. Omdat ik dol was op computeren en me daar in verdiepte als de kinderen sliepen ontstond het het idee zelf een website te maken over kinderen en geloof!

Mijn doel is mensen te bereiken met het geloof, ze handvaten aan te reiken hoe ze kinderen het geloof kunnen meegeven.
Ik vind het leuk om te doen, ik help er veel mensen mee, en ik ervaar de hulp van God hierin. Ik blijf zo dicht bij Hem.

Mijn geloof speelt een grote rol bij mijn werk voor Kindengeloof: Ik bid voor ik weer aan een nieuw thema begin. Ik bid dan om inspiratie en hulp zodat ik het goede schrijf, zoals Jezus het heeft bedoeld.

De dingen die ik schrijf voor Kindengeloof zijn meestal mijn eigen ideeën, en soms krijg ik ideeën en tips via de mail. Knutselwerkjes maak ik zelf maar ik haal ook wel ideeen van internet en uit boeken.

Inspiratie voor de thema's

De thema's op Kindengeloof zijn gebaseerd op dingen die spelen in het dagelijks leven van kinderen, bijvoorbeeld Hyves en keuzes maken. Verder op dingen die ik meemaak met mijn kinderen. (bijvoorbeeld het overlijden van een huisdier),  soms iets dat bij de tijd van het jaar aansluit (vakantie, seizoenen) of ik krijg ideeën aangereikt (verdeeld geloof, chatten). De thema's kunnen gebruikt worden tijdens een kindernevendienst, maar ook op school en thuis.

Ik krijg veel ideeën terwijl ik (al biddend) het huishouden doe, en doe gemiddeld twee dagdelen over het maken van een thema.

Leuk!

Bezoekers kunnen hun leuke kaarten uit printen die ik zelf heb gemaakt.'











Meer weten?

Bezoek dan Sylvie's website Kinderen en geloof

Archief

Search This Blog

Lid van de Mamablogs