Thursday, May 8, 2008

Plan Nederland

Antien over Plan Nederland

Wat houdt het vrijwilligerswerk voor Plan Nederland in?

Ik houd een lijst bij op welke scholen presentaties worden gegeven, door wie, hoeveel waarover etc.
Ik geef zelf presentaties op basisscholen en aan brugklassers in het voortgezet onderwijs. Bij kleine kinderen, zoals in groep 1 en 2 duurt zo'n presentatie hooguit 30 minuten, bij de oudere kinderen wel een uur. De presentaties worden begeleid met dia's, of video/dvd. Om te leren presenteren krijg je trainingen.

Ik heb een tentoonstelling Idols genaamd georganiseerd. Dit was een initiatief van Plan Jakarta. De tentoonstelling bestaat uit een serie foto's die kinderen die op de vuilnisbelt van Jakarte leven hebben gemaakt van hun idolen. Voor deze tentoonstelling heb ik ruimte geregeld, school erbij betrokken en een kunstenaar gezocht om een kunstwerk met scholieren te maken. Ik heb gezorgd dat de pers werd geïnformeerd en gezorgd voor uitnodigingen.

Kinderen van voddenrapers die wonen en werken op de grootste vuilnisbelt van Indonesie uit Bantar Gebang in Indonesië, kregen een unieke kans aangeboden hun idolen te fotograferen.Voor de kinderen was het een droom die uitkwam: ze mochten hun idolen in levende lijve ontmoeten. Soapsterren, modellen, muzikanten en andere bekende Indonesiërs die normaal gesproken nooit bereikbaar zouden zijn geweest, maakten een of twee uur vrij om met de kinderen te praten en zich te laten fotograferen. De kinderen zagen zo dat het betere leven echt bestaat en dat de mensen die het betere leven leven, helemaal niet zoveel anders zijn dan zij.

Waarom ben je dit vrijwilligerswerk gaan doen?

Toen vrienden van mij op de Filippijnen woonden ben ik het kind dat ik sponsor op gaan zoeken. Ik was diep onder de indruk van het werk van Plan. Wat zo'n indruk op me maakte was het enthousiasme van de vrijwilligers daar, het feit dat ze ondertussen al over geboortebeperking konden praten omdat de kindersterfte zo gedaald was dat de mensen er open voor stonden, en dat de mensen die geholpen worden erbij betrokken worden en in hun waarde gelaten.

Het idee om een kind te sponsoren heb ik overgenomen van mijn ouders. Zij deden dat al toen ik een kind was. Het kind is inmiddels 25.  

Lijkt het op werk dat je voorheen als betaalde baan deed?

Nee, ik ben fotograaf 

Hoe ben je op het idee gekomen om dít werk te doen?

Ik ben benaderd door de organisatie. Zij wisten dat ik op bezoek was geweest in het 'veld'.

Hoeveel uur per week besteed je er aan?

Verschillend, soms veel, soms weinig. Gemiddeld een dagdeel per week. 

Wat voor vaardigheden vraagt het van je?

Gedrevenheid, en je moet sociaal vaardig zijn. 

Krijg je er een opleiding voor?

Ja, je kunt verschillende trainingen volgen bij Plan. Twee per jaar. De trainingen kosten niets.

Wat is de studiebelasting?

Dat kan ik niet precies zeggen; het gaat eigenlijk vanzelf. Er zijn 2 trainingen per jaar. Die bestaan uit twee hele dagen, van 10.00-16.00 uur en dan na een aantal jaar eventueel een opfristraining of een training meer gericht op nieuw materiaal

Hoe combineer je het met je kinderen?

Ik regel oppas, soms kunnen ze mee, meestal zorg ik dat mijn activiteiten onder schooltijd vallen. 

Wat vind je er leuk aan?

Dat je daadwerkelijk wat kunt doen i.p.v. alleen maar geld geven. 

Wat vind je er het minst leuk aan?

Soms heb ik te weinig tijd.

Wat haal je er uit in termen van persoonlijke groei en voldoening?

Veel leuke contacten, enthousiaste kinderen, vaardig geworden op de computer mede dankzij het vrijwilligerswerk 

Wat levert het de maatschappij op?

Bewustwording van het feit dat elke cultuur anders is, iedereen gerespecteerd moet worden. Dat wij in het westen wel "rijk" zijn, maar anderen elders ook, alleen op een andere manier, en misschien zelfs wel "rijker"....

Waarom vind je dit werk belangrijk? Voor jezelf, voor anderen.

Omdat ik het prettig vind om mensen in Nederland bewust te maken  van hun rijkdom, en dat het niet vanzelf sprekend is dat dat zo is.

Wat zou je mensen aanraden die dit werk ook willen doen?

Ga in het veld kijken. Als je daar bent geweest kun je je ogen er niet meer voor sluiten, dan gaat het leven en wordt het een stukje van jezelf, en dan kun je ook vol enthousiasme vertellen. 

Wat zijn goede eigenschappen om te hebben voor dit soort vrijwilligerswerk?

Open staan voor anderen 

Tips voor mensen die dit werk willen gaan doen

Gewoon jezelf zijn 

Als je dit werk op je Curriculum Vitae zou zetten hoe zou dat er dan uitzien?

Tja, ehh, mijn vrijwilligerswerk bestaat uit organiseren, regelen , spreken in het openbaar, mensen overtuigen. 

Kun je een lijstje met vaardigheden maken die je nodig hebt voor dit werk? 

Tijd, aandacht voor anderen, een "open mind", plezier in het omgaan met mensen, en met name kinderen.

Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend, als je toezegt om mee te werken moet je er ook voor gaan, mensen rekenen op je.

Archief

Search This Blog

Lid van de Mamablogs