Thursday, May 8, 2008

Speelotheek

Renate vertelt over haar vrijwilligerswerk voor de spelotheek en inloopochtend voor opvoeders met kinderen van 0-4 jaar

Na de geboorte van mijn eerste zoon heb ik mijn betaalde baan opgezegd. Een bewuste keuze, ik wilde zelf verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van ons kind. Gelukkig verkeerden we in een dusdanige financiële positie dat het ook mogelijk was. Maar na een paar maandjes thuis te zijn geweest begon ik toch te merken dat ik erg weinig contact met andere mensen had.

Zo kwam ik op het idee om iets in de vrijwilligerssector te gaan doen omdat ik denk dat er veel dingen gedaan moeten worden die niet gedaan worden als het geld kost. Zou er een speel-o-theek bestaan als die gedraaid zou moeten worden door betaalde krachten? Zouden bejaarde mensen bezoek krijgen als dat alleen door betaalde krachten verzorgd zou moeten worden? Ik denk het niet, jammer genoeg.

Toen stond er een advertentie van de speel-o-theek in een plaatselijk krantje. Dat leek me wel wat, van huis uit ben ik jeugdwelzijnswerker. Ik kon gelijk beginnen. Voorwaarde voor mij was wel dat het werk zou plaatsvinden op tijden dat mijn man thuis zou zijn. Ik ben niet gestopt met werken om mijn kinderen alsnog steeds weg te moeten brengen. Dat kwam goed uit want de speel-o-theek is alleen ’s avonds en op zaterdag open. Ideaal. Ik kan ook mijn opleiding nog goed gebruiken bij het adviseren van mensen die speelgoed komen lenen.

Een tijdlang ben ik ook actief geweest als bestuurslid maar daarvoor ontbrak mij na de geboorte van mijn tweede zoon de energie. Hij had een tijdlang een hekel aan slapen en dat brak me op. Ik vind namelijk dat als je je ergens voor in wilt zetten, je dat voor 100 % moet doen en ik kon destijds nog niet op halve kracht. Wel ben ik gebleven als uitleenhulp. Dat kost me maar een paar uurtjes per maand. Tegelijkertijd heb ik er ook al leuke contacten aan over gehouden. Misschien dat ik me in de toekomst weer met het bestuur bezig wil gaan houden maar voorlopig heb ik een andere activiteit gevonden.

Ik ben namelijk sinds kort, met een aantal vrouwen, begonnen met het opstarten van een inloopochtend voor opvoeders met kinderen van 0-4 jaar. Dit moet nog vanaf de grond worden opgebouwd en dat is een leuke uitdaging. Voor dit werk ben ik gevraagd door de ouder en kindzorg verpleegkundige van het consultatiebureau.

Dit kost niet teveel tijd, we hebben besloten het op ons gemak te doen. Als we eenmaal gaan draaien kost het hooguit een uur of drie per week, misschien minder. Voorwaarde was weer dat ik geen oppas voor de kinderen hoefde te regelen. Nou zijn mijn eigen kinderen de doelgroep dus dat was meteen mooi geregeld. Die kunnen gewoon mee.

P.r en aanschaf speelgoed

Op dit moment houd ik me bezig met de p.r. en met de aanschaf van speelgoed. De p.r. vind ik leuk omdat ik graag schrijf en lees. Het is echt een uitdaging om dingen zo te kunnen formuleren dat mensen het begrijpen en willen lezen. Voor het aanschaffen van speelgoed komt mijn opleiding en ervaring bij de speel-o-theek weer goed van pas. Ik struin graag rommelmarkten en speelgoedbeurzen af. Heerlijk om te snuffelen en daar tegelijkertijd een doel aan te verbinden. Of het werk minder leuke kanten gaat krijgen weet ik nog niet. Het enige waar ik echt allergisch voor ben is te lange vergaderingen waarin steeds om de hete brij heengedraaid wordt. Dat was bij de speel-o-theek wel het geval, bestuursvergaderingen duurde daar veel te lang.

Maar bij de inloopochtend zitten tot nu toe alleen personen die ook van efficiënt vergaderen houden.

Dit werk vergeleken met mijn vorige baan

Het heeft niets te maken met mijn vorige baan. In het verleden was ik werkzaam in het internaatswezen en daarna voor een zorgverzekeraar. Het internaatswezen heb ik definitief vaarwel gezegd. Ik was daar niet geschikt voor, ik kon het werk niet loslaten en na een conflict met mijn werkgever heb ik voor mezelf gekozen. Het werk voor de zorgverzekeraar was erg uitdagend maar ik zat in een team waar ik geen kant mee op kon. Ik stond net op het punt om ander werk te gaan zoeken toen ik zwanger werd. Toen was de keus gauw gemaakt.

Benodigde eigenschappen voor dit werk

Eigenschappen die ik wel voor alle functies tot nu toe nodig heb gehad zijn: kunnen organiseren, kunnen luisteren, empathisch zijn, leuk vinden om met mensen om te gaan, eerlijk zijn. Maar misschien zijn het wel puur menselijke eigenschappen die je voor elke functie nodig hebt.

Het belang van vrijwilligerswerk

Ik vind eigenlijk dat iedereen een vorm van vrijwilligerswerk zou moeten doen. Er zijn nog zoveel groepen of mensen die tekort komen en als iedereen een uurtje per week zou besteden aan een ander dan zou de wereld er een stuk gezelliger uit gaan zien. Helaas is het tot nu toe vaak zo dat degenen die vrijwilligerswerk doen, een heleboel doen. En degenen die niks aan vrijwilligerswerk doen, dit ook niet willen gaan doen.

De toekomst

Ik wil tegen de tijd dat mijn kinderen naar school gaan heel graag iets met ouderen gaan doen. Ik weet dat er erg veel bejaarden hier in het bejaardenhuis zitten die nooit bezoek krijgen. Of mensen in het verpleeghuis die nooit de zon of de bossen zien omdat er geen geld is om die mensen even mee te nemen naar buiten. Schandalig eigenlijk dat dat in een welvaartsstaat mogelijk is. Voor dat werk moeten mijn kinderen echt wat groter zijn, die vragen nu zelf nog te veel aandacht en verzorging. Ik ben er zo langzaamaan wel achter gekomen dat er in het dorp waar ik woon erg veel vrijwilligersbaantjes zijn. Hopelijk kan ik het blijven doen, het geeft echt voldoening.

http://www.speelotheken.nl

Archief

Search This Blog

Lid van de Mamablogs